Cermin kereta pecah atau cermin retak seribu merupakan antara perkara biasa yang sering dialami oleh kebanyakan pemilik kereta. Situasi cermin tiba-tiba pecah ini boleh berlaku sama ada ketika memandu atau semasa kereta ditinggalkan di kawasan tempat letak kereta. Biasanya, cermin depan kereta retak atau cermin kereta belakang pecah disebabkan oleh batu yang melantun, keadaan cuaca yang tidak menentu dan faktor-faktor semasa yang lain. Secara amnya, cermin kereta merupakan salah satu komponen dan ciri keselamatan penting yang direka untuk kenderaan. Ia bukan sahaja berfungsi memberi perlindungan daripada hujan, angin atau habuk, tetapi turut memainkan peranan dalam mengurangkan risiko kecederaan sekiranya berlaku kemalangan.

autos, bm, cars, punca cermin depan kereta retak, cermin kereta belakang pecah

Cermin kereta menyumbang 34 peratus daripada keseluruhan integriti struktur kereta. Ia berfungsi mengelakkan bumbung kereta daripada remuk teruk dan menghempap pemandu atau penumpang semasa kemalangan. Pemasangan cermin kereta yang betul juga sangat penting dalam memastikan beg udara kereta berfungsi dengan baik selain membantu mengurangkan risiko kecederaan yang lebih serius akibat kemalangan. Cermin kereta retak, pecah dan tidak dipasang dengan betul tidak dapat berfungsi secara total dalam melindungi pemandu dan penumpang dalam kenderaan.

7 Punca Cermin Kereta Retak, Cermin Pecah yang Perlu Anda Tahu

Kebanyakan kereta moden hari ini dilengkapi dengan tiga lapisan cermin keselamatan yang dikatakan lebih kuat dan selamat berbanding cermin biasa. Secara amnya, cermin depan kereta diperbuat daripada tempered glass yang telah melalui proses pemanasan yang teliti untuk menguatkan lagi struktur kaca. Ia secara tidak langsung menjadikannya tahan lasak dan tidak mudah pecah. Meskipun begitu, rekahan atau retakan kecil pada cermin kereta masih boleh berlaku sekiranya berlaku situasi-situasi tertentu luar jangka seperti berikut:

1. Cermin Kereta Pecah Kena Batu, Objek Asing

Objek keras seperti batu, kayu, pasir dan sebagainya yang melantun daripada kenderaan berat seperti lori boleh menyebabkan cermin kereta retak atau pecah. Oleh sebab itu, anda disarankan untuk memperlahankan kenderaan anda dan tidak mengekori belakang lori atau kenderaan berat yang membawa bahan pembinaan seperti batu kerikil, tanah, pasir atau kayu terlalu rapat. Ini kerana, objek-objek sebegini meskipun kecil ditambah dengan faktor kelajuan tertentu boleh terjatuh ke jalan raya lalu melantun terkena cermin depan kereta anda.

Jika boleh, anda disarankan untuk memotong kenderaan berat yang membawa barangan berisiko dan elakkan memandu di belakang kenderaan berat terlalu rapat. Jaga jarak ideal dengan kenderaan di hadapan anda untuk mengurangkan risiko ini berlaku kepada anda. Selain itu, ada juga situasi cermin kereta retak yang melibatkan batu melantun daripada kerja-kerja pemotongan rumput di tepi jalan.

Cermin Kereta Pecah Kena Batu Potong Rumput

Sekiranya anda berdepan dengan situasi cermin kereta kena batu disebabkan aktiviti pemotongan rumput, berikut antara langkah-langkah yang boleh anda lakukan:

      1. Ambil gambar cermin yang retak dan simpan sebagai bukti untuk digunakan semasa proses tuntutan insurans kereta;
      2. Dapat butiran peribadi pemotong rumput seperti nama, nombor kad pengenalan dan syarikat beliau bekerja. Catatkan juga lokasi, tarikh dan masa kejadian;
      3. Hubungi syarikat kontraktor dan dapatkan nama serta lokasi bengkel panel syarikat insurans berdaftar;
      4. Buat laporan polis dalam tempoh masa 24 jam. Nyatakan dalam laporan butiran peribadi pemotong rumput termasuk nama syarikat kontraktor, lokasi, tarikh dan masa kejadian berlaku;
      5. Setelah selesai, bawa laporan polis ke bengkel panel insurans berdekatan anda untuk mendapatkan penggantian cermin kereta secara percuma.

2. Dahan Pokok Patah, Jatuh Menghempap Cermin Kereta

Ada sesetengah pemilik kereta yang memilih untuk meletakkan kereta di bawah pokok kerana lebih teduh terutamanya semasa cuaca panas. Namun begitu, perbuatan ini mungkin boleh merisikokan anda. Cuaca yang buruk seperti hujan lebat atau angin terlalu kuat boleh menyebabkan dahan pokok patah lalu jatuh menghempap cermin kereta anda. Malah, ada juga situasi seperti dahan, ranting pokok atau objek besar lain seperti atap rumah yang diterbangkan oleh angin kuat semasa cuaca ribut.

3. Cermin Kereta Pecah Sendiri Disebabkan Cuaca

Secara amnya, setiap bahagian cermin kereta mempunyai kadar pengecutan dan pengembangan yang berbeza – kadar pemanasan di bahagian tepi cermin biasanya lebih cepat berbanding bahagian tengah cermin. Oleh sebab itu, kenderaan yang dibiarkan terdedah kepada cahaya matahari yang berpanjangan boleh menjadi punca cermin kereta retak atau cermin tiba-tiba pecah. Ini kerana, bahan logam pada rangka kereta berpotensi memanaskan bahagian tepi cermin dengan lebih cepat sekali gus menyebabkan keretakan. Elakkan meletakkan kereta di bawah panas terik – anda disarankan untuk meletakkan kereta anda di kawasan tertutup atau di kawasan teduh yang selamat.

4. Cermin Tiba-tiba Pecah Disebabkan Perubahan Suhu

Selain itu, perubahan suhu secara mendadak boleh menyebabkan cermin kereta retak atau pecah sendiri tiba-tiba. Meskipun situasi sebegini amat jarang berlaku, anda disarankan untuk berhati-hati dan mengamalkan langkah pencegahan biasa. Perubahan suhu secara tiba-tiba daripada cuaca panas terik (suhu tinggi) kepada cuaca hujan (suhu rendah) boleh meningkatkan risiko keretakan cermin dan menyebabkan cermin pecah dan retak secara tiba-tiba. Berikut merupakan antara kesilapan-kesilapan biasa yang dilakukan oleh pemilik kereta yang boleh menyumbang kepada masalah cermin tiba-tiba retak:

    • meletakkan kereta di kawasan terbuka pada hari panas untuk tempoh masa yang lama;
    • menghidupkan penyaman udara sebaik sahaja menghidupkan enjin kereta semasa suhu di dalam kereta masih panas;
    • membasuh kereta atau cermin depan dengan air sejuk atau semasa cuaca panas.

Selain itu, cuaca panas juga berpotensi menyebabkan retakan kecil sedia ada menjadi retakan yang lebih besar lebih-lebih lagi jika kereta dibiarkan di kawasan terbuka. Oleh sebab itu, anda disarankan untuk sentiasa berhati-hati dan peka dengan suhu persekitaran semasa untuk mengelakkan cermin kereta retak atau rosak.

5. Cermin Kereta Pecah Kerana Kelemahan, Kecacatan Struktur

Keretakan atau kerosakan cermin kereta juga boleh berlaku disebabkan oleh kelemahan atau kecacatan struktur cermin itu sendiri. Masalah kerosakan produk atau komponen tertentu kenderaan pada fasa pengeluaran merupakan masalah biasa yang sering berlaku. Umumnya, produk seperti cermin kereta akan melalui proses pembuatan dan penilaian tertentu sebelum diluluskan untuk memasuki pasaran. Namun begitu, adakalanya sesetengah produk yang diluluskan tidak mencapai standard yang ditetapkan disebabkan oleh faktor terlepas pandang atau sebagainya.

Tegasan sisa atau residual stress yang tertinggal semasa proses pembuatan misalnya boleh menjejaskan dan melemahkan struktur cermin kereta sekali gus meningkatkan potensi cermin retak. Dalam erti kata lain, proses pembuatan yang tidak dilakukan dengan teliti boleh menyebabkan struktur cermin kereta menjadi lemah dan mudah retak.

6. Pemasangan Tidak Berkualiti Meningkatkan Risiko Cermin Pecah, Cermin Retak

Selain kelemahan struktur, kerosakan cermin kereta juga boleh berlaku disebabkan oleh kualiti pemasangan yang kurang baik. Meskipun faktor cermin kereta retak disebabkan oleh kualiti pemasangan merupakan antara situasi yang jarang berlaku, anda disarankan untuk menggunakan perkhidmatan mekanik yang berpengalaman untuk mengurangkan risiko ini. Sekiranya cermin kereta tidak dipasang dengan betul dan longgar, ia boleh bergegar dan menyebabkan tekanan pada cermin.

Oleh sebab cermin kereta juga memberikan sokongan pada struktur kereta, tekanan pada struktur dalaman kereta boleh mengurangkan kekuatan cermin kereta anda. Tekanan pada cermin secara tidak langsung menyebabkan cermin kereta anda berisiko untuk pecah. Selain itu, pemasangan cermin kereta yang baik juga berpotensi mengurangkan risiko kecederaan terutamanya semasa kemalangan.

7. Cermin Retak Seribu Disebabkan Kemalangan

Sekiranya anda pernah terlibat dalam kemalangan jalan raya sebelum ini, ia mungkin salah satu punca cermin kereta retak atau rosak. Cara terbaik untuk melindungi cermin kereta anda daripada keretakan dan kerosakan yang berpunca daripada kemalangan adalah dengan memandu secara berhati-hati dan sentiasa peka dengan keadaan sekeliling setiap masa. Selain kemalangan, cermin kereta pecah atau retak boleh berlaku disebabkan perlanggaran dengan objek lain seperti burung atau cermin kereta kena batu yang melantun daripada tayar kenderaan lain semasa memandu di lebuh raya.

Malah, terdapat situasi cermin kereta pecah disebabkan oleh terkena bola golf atau bola hoki. Oleh sebab itu, anda disarankan untuk tidak meletakkan kenderaan di kawasan tempat letak kereta yang berhampiran dengan padang golf, hoki atau lokasi lain yang berpotensi mendatangkan bahaya kepada cermin kereta anda.

Artikel Berkaitan: Proses Tuntutan Insurans Kereta dan Cara Claim Insurans Kemalangan

autos, bm, cars, punca cermin depan kereta retak, cermin kereta belakang pecah

Cara Elakkan Cermin Retak, Cermin Pecah

Pengetahuan mengenai cara untuk mengurangkan risiko cermin kereta pecah atau retak dapat mengelakkan anda daripada menanggung kos penggantian cermin kereta yang lebih mahal. Berikut merupakan tips yang boleh anda ikuti untuk panduan dan rujukan anda:

1. Jaga Jarak Selamat

Semasa memandu di lebuh raya atau jalan raya biasa, pastikan anda menjaga jarak yang selamat dengan kenderaan di hadapan yang membawa muatan barangan seperti batu atau kayu. Percikan batu, pasir atau serpihan kayu yang jatuh daripada lori yang sedang bergerak boleh menyebabkan cermin kereta pecah atau retak. Amalkan peraturan 12 saat semasa mengekori kenderaan-kenderaan dengan muatan barangan seperti lori atau treler ini.

2. Pandu dengan Berhati-hati

Selain mengurangkan risiko kemalangan, memandu dengan berhati-hati mengikut had laju dan peraturan yang ditetapkan juga dapat mengurangkan risiko cermin kereta retak atau pecah akibat percikan atau serpihan objek yang terpelanting atau terbang. Pandu dengan berhati-hati dengan menjaga jarak yang selamat terutamanya semasa memandu di belakang kenderaan besar atau kawasan dalam pembinaan.

3. Elakkan Cuci Kereta di Tengah Hari

Elakkan cuci kereta pada waktu tengah hari – perubahan suhu yang mendadak boleh meningkatkan risiko cermin kereta retak atau pecah. Cermin kereta yang panas yang terkena air (suhu sejuk) lebih tinggi risiko untuk retak atau pecah. Selain itu, elakkan daripada meletakkan kenderaan anda di bawah cahaya matahari terik. Jika boleh, parking kereta anda di tempat yang teduh atau di kawasan yang berbumbung.

4. Sentiasa Periksa Cermin Kereta

Sekiranya anda mendapati cermin kereta anda mempunyai kesan serpihan, retak atau pecah, lakukan pembaikan dengan segera. Kerosakan kecil sebegini boleh dilakukan dengan melakukan proses refiling atau repairing. Jika diabaikan, kerosakan kecil ini boleh menjadi lebih teruk dan serius sekali gus memaksa anda untuk mengantikan keseluruhan cermin kereta.

Cermin Kereta Perlu Digantikan? Cara Claim Insurans Cermin Kereta dan Harga Cermin Kereta

Sekiranya cermin kereta anda rosak, retak atau pecah, anda boleh melakukan tuntutan daripada penyedia insurans dengan syarat anda mempunyai perlindungan tambahan ini. Di bawah perlindungan ini, anda akan diberi pampasan terhadap kos yang diperlukan bagi menggantikan cermin kereta yang retak atau pecah disebabkan oleh lantunan batu, dipecahkan (rompak, samun) atau sebagainya bergantung pada polisi anda. Anda hanya perlu menyediakan dokumen-dokumen (salinan, asal) seperti berikut:

  • Kad pengenalan pemilik;
  • Lesen memandu;
  • Geran kereta;
  • Salinan polisi insurans yang masih sah.

Bawa kereta anda ke pusat servis yang berdaftar untuk penggantian cermin kereta. Namun begitu, jika anda tidak mempunyai insurans tambahan untuk perlindungan cermin kereta, anda perlu mengeluarkan belanja sendiri untuk membaiki cermin kereta yang rosak.

Harga Cermin Kereta di Pasaran Malaysia

Carsome turut menyediakan senarai harga cermin kereta di pasaran Malaysia untuk rujukan anda seperti berikut:

Senarai Harga Cermin Kereta

Honda City

RM1,000-1,200

Model Anggaran Harga Cermin Kereta
Perodua Myvi RM600-700
Proton Wira RM700-800
Toyota Vios RM1,000-1,200
Perodua Kancil RM500
Proton Waja RM800
Proton Iswara RM700
Perodua Kelisa RM500
Honda Civic FD RM1,500-2,000
Perodua Axia RM500
Perodua Bezza RM700

Mengapa Perlu Pecahkan Cermin Kereta Anda?

Dalam keadaan biasa, anda mungkin tidak mahu cermin kereta anda pecah atau retak lebih-lebih jika mengambil kira kos penggantian yang mahal. Namun dalam situasi kecemasan tertentu, anda mungkin perlu memecahkan cermin kereta anda sebagai jalan terakhir untuk menyelamatkan nyawa anda, ahli keluarga atau orang lain. Berikut merupakan antara situasi kecemasan yang biasa berlaku yang mungkin memaksa anda memecahkan cermin kereta anda:

  • Anak atau haiwan peliharaan, kunci kereta anda tertinggal di dalam kereta;
  • Anda berdepan situasi kecemasan (kereta terbakar) yang memerlukan anda untuk keluar dengan segera tetapi pintu atau tingkap tidak boleh dibuka dari dalam;
  • Kereta ditenggelami air banjir atau terjunam ke dalam air.

autos, bm, cars, punca cermin depan kereta retak, cermin kereta belakang pecah

Pecah Cermin Kereta Sewaktu Kecemasan, Apa yang Perlu Anda Tahu?

Sekiranya anda berada dalam senario yang memerlukan anda memecahkan cermin atau tingkap kereta, berikut merupakan perkara penting yang perlu anda ketahui:

  1. Kenal pasti tingkap atau cermin kereta yang boleh anda pecahkan sekiranya berdepan situasi kecemasan. Bahagian tepi tingkap kereta anda merupakan bahagian yang paling mudah untuk dipecahkan lebih-lebih lagi jika anda menggunakan logam berat.
  2. Simpan aksesori tambahan seperti tukul cermin yang boleh membantu anda memecahkan cermin kereta ketika kecemasan.

Artikel Berkaitan: Tukul Cermin, ‘Dashcam’ serta Aksesori Kereta Lain Yang Perlu Ada dalam Kereta

Situasi 1: Kunci Kereta Tertinggal dalam Kereta, Anak Kecil atau Haiwan Peliharaan Terkunci dari dalam

Jika situasi ini berlaku kepada anda atau orang lain – berikut merupakan langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk memecahkan cermin atau tingkap kereta dari luar.

  1. Hubungi talian kecemasan untuk memaklumkan kejadian, jika perlu.
  2. Jika anda merancang untuk memecahkan tingkap atau cermin, pastikan anak atau binatang peliharaan anda tidak berada berdekatan dengan cermin. Pecahkan cermin atau tingkap yang menggunakan kaca tahan pecah atau tempered glass.
  3. Sekiranya anda mempunyai peralatan khas untuk memecahkan kaca, ketuk dengan berhati-hati di bahagian sudut cermin kereta. Bahagian ini lebih mudah untuk dipecahkan berbanding bahagian tengah cermin.
  4. Jika anda tidak mempunyai peralatan sebegitu, gunakan palam pencucuh atau spark plug dengan melemparkannya ke lantai – ia bertujuan untuk mengeluarkan kepingan tajam lapisan porselin spark plug.
  5. Kemudian, lempar ke bahagian tingkap kereta – porselin yang tajam akan menyebabkan keretakan kecil pada kaca tingkap.
  6. Pecahkan kaca tingkap untuk mengakses pemegang pintu di bahagian dalam.

Situasi 2: Anda Berada di dalam Kereta dan Berdepan Detik Cemas seperti Kebakaran atau Kereta Terjunam ke dalam Air

Berikut merupakan langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk memecahkan cermin atau tingkap kereta dari dalam sekiranya berdepan detik cemas sebegini.

  1. Kekal tenang. Jika anda masih boleh membuat panggilan kecemasan – lakukan segera.
  2. Buka tali pinggang keledar anda dan segera keluar dari kenderaan secepat mungkin.
  3. Jika pintu kereta anda tidak boleh dibuka, turunkan tingkap kereta anda dan segera keluar melalui tingkap.
  4. Sekiranya tingkap kereta tidak boleh diturunkan, gunakan tukul cermin atau headrest untuk memecahkan kaca tingkap.
  5. Jika kereta anda terjunam ke dalam air, anda boleh ikuti panduan keselamatan kereta terjunam ke dalam air seperti berikut: Perkara Yang Anda Perlu Lakukan Sekiranya Kereta Terjunam Ke Dalam Air

Selain itu, sekiranya anda merancang untuk membeli kereta terpakai atau menjual kereta terpakai lama anda, layari laman web Carsome untuk info lanjut. Carsome merupakan platform jual beli kereta terpakai yang menawarkan pelbagai pilihan kereta terpakai yang berkualiti, dokumentasi diuruskan sepenuhnya dan perkhidmatan penghantaran kereta secara terus ke pintu rumah anda!

Keyword: Punca Cermin Depan Kereta Retak, Cermin Kereta Belakang Pecah

CAR'S NEWS RELATED

The Sound Of This ’65 Mustang Hitting A Trailer Will Hurt Your Soul!

Loading a car on a trailer should not be this difficult, but if you do not do it with care, sometimes things backfire like this. This gentleman has just bought an amazing show-quality vehicle in California and it looks like an amazing built. Normally he does not decide to ...

View more: The Sound Of This ’65 Mustang Hitting A Trailer Will Hurt Your Soul!

2023 Kia Sportage, Toyota BZ4X headlines this week's new car reviews

The 2023 model year ramps up with Toyota’s first dedicated electric vehicle and Kia’s first hybrid iteration of its bestselling Kia Sportage. Here’s what else moved us this week.  The Sportage sizes up for 2023, with sharper, more futuristic styling, a hybrid model, and new rugged X-Pro trims. It ...

View more: 2023 Kia Sportage, Toyota BZ4X headlines this week's new car reviews

This 2022 Kia SUV Comes In Dead Last in Rankings

The 2022 Kia Sorento is one of Kia’s popular SUVs. It’s a three-row midsize SUV with plenty of room and a stylish exterior. Yet things with the Kia Sorento are not all great. Consumer Reports reviews of the 2022 Kia Sorento have it in last place of all midsize three-row ...

View more: This 2022 Kia SUV Comes In Dead Last in Rankings

Spain: Plug-In Car Sales Maintain 10% Share

The Tesla Model 3 appears to be the most popular BEV model in early 2022. New passenger car registrations in Spain decreased in April by 14% year-over-year 70,393, after a 31% decrease in March, resulting in 61,225 sold that month. A similar situation is noted also in other European markets ...

View more: Spain: Plug-In Car Sales Maintain 10% Share

Florida Man WaterskiIs Barefoot Behind a Formula One Car on Its Way to the Miami Grand Prix

The team at Red Bull Racing sure has fun in their Formula One cars for the “Road Trips” video series. Episodes range from Max Verstappen ice racing on spiked tires to Daniel Ricciardo blasting across the USA at top speed. For the first-ever Miami Grand Prix, Red Bull driver Sergio ...

View more: Florida Man WaterskiIs Barefoot Behind a Formula One Car on Its Way to the Miami Grand Prix

Hot Tires Alert: The Jeep Wrangler 392 Is Getting a Burnout Mode

Some people like to make an entrance, but with the Jeep Wrangler Rubicon 392, you can create one heck of an exit. Word on the street is that the 2022 Jeep Wrangler 392 and the Ram 1500 TRX could be getting a 4LO burnout mode.  The Jeep Wrangler 392 gets ...

View more: Hot Tires Alert: The Jeep Wrangler 392 Is Getting a Burnout Mode

Happy Mother's Day: One Thing Is For Sure, Elon Musk Loves His Mom

Musk told reporters at the recent Met Gala that he only attended because his mom wanted to go, so, of course, he took her. This article comes to us courtesy of EVANNEX, which makes and sells aftermarket Tesla accessories. The opinions expressed therein are not necessarily our own at InsideEVs, nor ...

View more: Happy Mother's Day: One Thing Is For Sure, Elon Musk Loves His Mom

Tata Nexon EV Ready To Launch On May 11

Tata Motors is all set to announce the long-range Nexon EV prices on May 11, 2022. According to sources, the long-range Nexon EV will get a 30 percent larger battery than the current model and will have a claimed range of around 400km. It will also have some new ...

View more: Tata Nexon EV Ready To Launch On May 11

Peugeot Sport’s 9X8 hypercar won’t be in Le Mans race, to debut later in 2022 WEC season

Only 1 Dodge Model Is Recommended by Consumer Reports

Do You Need an OBD2 Scanner?

Tesla Model 3 Performance Puts Up A Great Fight Against Lamborghini Urus

Why ‘really tough’ Miami strategy will have F1 teams thinking

Howell Is Elite At Rocket Raceway Park

2022 Maruti Suzuki XL6 with a wide-body kit: What it’ll look like

Rosario Highlights NOW600 Winners At Port City

Cummins Wins POWRi At Macon Speedway

Anderson Wins Again In Salt Lake City; Craig 250SX Champion

Laney Wins, Claims California Clash Title

Twitter to have “extreme” work ethic expectations for its employees, says Musk

OTHER CAR NEWS

; Top List in the World https://www.pinterest.com/newstopcar/pins/
Top Best Sushi Restaurants in SeoulTop Best Caribbean HoneymoonsTop Most Beautiful Islands in PeruTop Best Outdoor Grill BrandsTop Best Global Seafood RestaurantsTop Foods to Boost Your Immune SystemTop Best Foods to Fight HemorrhoidsTop Foods That Pack More Potassium Than a BananaTop Best Healthy Foods to Gain Weight FastTop Best Cosmetic Brands in the U.STop Best Destinations for Food Lovers in EuropeTop Best Foods High in Vitamin ATop Best Foods to Lower Your Blood SugarTop Best Things to Do in LouisianaTop Best Cities to Visit in New YorkTop Best Makeup Addresses In PennsylvaniaTop Reasons to Visit NorwayTop Most Beautiful Islands In The WorldTop Best Law Universities in the WorldTop Richest Sportsmen In The WorldTop Biggest Aquariums In The WorldTop Best Peruvian Restaurants In MiamiTop Best Road Trips From MiamiTop Best Places to Visit in MarylandTop Best Places to Visit in North CarolinaTop Best Electric Cars For KidsTop Best Swedish Brands in The USTop Best Skincare Brands in AmericaTop Best American Lipstick BrandsTop Michelin-starred Restaurants in MiamiTop Best Secluded Getaways From MiamiTop Best Things To Do On A Rainy Day In MiamiTop Most Instagrammable Places In MiamiTop Interesting Facts about FlorenceTop Facts About The First Roman Emperor - AugustusTop Best Japanese FoodsTop Most Beautiful Historical Sites in IsraelTop Best Places To Visit In Holy SeeTop Best Hawaiian IslandsTop Reasons to Visit PortugalTop Best Hotels In L.A. With Free Wi-FiTop Best Scenic Drives in MiamiTop Best Vegan Restaurants in BerlinTop Most Interesting Attractions In WalesTop Health Benefits of a Vegan DietTop Best Thai Restaurant in Las VegasTop Most Beautiful Forests in SwitzerlandTop Best Global Universities in GermanyTop Most Beautiful Lakes in GuyanaTop Best Things To Do in IdahoTop Things to Know Before Traveling to North MacedoniaTop Best German Sunglasses BrandsTop Highest Mountains In FranceTop Biggest Hydroelectric Plants in AmericaTop Best Spa Hotels in NYCTop The World's Scariest BridgeTop Largest Hotels In AmericaTop Most Famous Festivals in JordanTop Best European Restaurants in MunichTop Best Japanese Hiking Boot BrandsTop Best Universities in PolandTop Best Tips for Surfing the Web Safely and AnonymouslyTop Most Valuable Football Clubs in EuropeTop Highest Mountains In ColombiaTop Real-Life Characters of Texas RisingTop Best Beaches in GuatelamaTop Things About DR Congo You Should KnowTop Best Korean Reality & Variety ShowsTop Best RockstarsTop Most Beautiful Waterfalls in GermanyTop Best Fountain Pen Ink BrandsTop Best European Restaurants in ChicagoTop Best Fighter Jets in the WorldTop Best Three-Wheel MotorcyclesTop Most Beautiful Lakes in ManitobaTop Best Dive Sites in VenezuelaTop Best Websites For Art StudentsTop Best Japanese Instant Noodle BrandsTop Best Comedy Manhwa (Webtoons)Top Best Japanese Sunglasses BrandsTop Most Expensive Air Jordan SneakersTop Health Benefits of CucumberTop Famous Universities in SwedenTop Most Popular Films Starring Jo Jung-sukTop Interesting Facts about CougarsTop Best Hospitals for Hip Replacement in the USATop Most Expensive DefendersTop Health Benefits of GooseberriesTop Health Benefits of ParsnipsTop Best Foods and Drinks in LondonTop Health Benefits of Rosehip TeaTop Best Air Fryers for Low-fat CookingTop Most Asked Teacher Interview Questions with AnswersTop Best Shopping Malls in ZurichTop The Most Beautiful Botanical Gardens In L.A.Top Best Mexican Restaurants in Miami for Carb-loading rightTop Best Energy Companies in GermanyTop Best Garage HeatersTop Largest Banks in IrelandTop Leading Provider - Audit and Assurance In The USTop Best Jewelry Brands in IndiaTop Prettiest Streets in the UKTop Best Lakes to Visit in TunisiaTop Highest Mountains in Israel