Lima tahun telah berlalu sejak perkahwinan anda. Dulu, anda sudah biasa bersiar-siar dengan kereta kompak yang sporty tetapi dengan kehadiran anak ketiga anda baru-baru ini, anda menyedari bahawa sudah tiba masanya untuk menaik taraf kenderaan anda kepada sesuatu yang lebih sesuai dengan keadaan keluarga anda.

Selepas mempertimbangkan semua pilihan yang ada, anda memutuskan untuk membeli kereta keluarga terpakai agar anda tidak membebankan situasi kewangan anda. Namun, membeli kereta keluarga boleh menjadi agak rumit terutama sekali jika anda baru sahaja memulakan hidup sebagai ketua keluarga yang besar.

autos, bm, cars, belanjawan bijak: membeli kereta keluarga pertama anda

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda pertimbangkan semasa membeli kereta keluarga pertama anda.

Rancang Untuk Masa Depan

Sebelum membeli kereta keluarga, bincangkan perkara ini dengan pasangan anda terlebih dahulu. Ini penting untuk memastikan kereta yang akan anda beli dapat memenuhi semua keperluan keluarga anda.

Dari kenderaan utiliti sukan kompak (SUVs) untuk keluarga kecil hingga ke van mini yang boleh memuatkan keluarga besar dengan selesa, terdapat banyak pilihan di pasaran jika anda sedang mencari kereta keluarga.

Kalau anda merancang untuk menambah lebih ramai ahli keluarga pada masa hadapan, van mini atau SUV tujuh tempat duduk adalah pilihan terbaik untuk anda. Tetapi jika anda berpuas hati dengan tiga orang anak, SUV kompak pun sudah memadai.

Setelah membuat pilihan kereta yang anda mahukan, anda boleh mula memperuntukkan bajet bagi pembelian anda. Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membuat peruntukan bajet lebih mudah.

Salah satunya adalah dengan menghantar kereta yang anda gunakan sekarang untuk diperiksa oleh Carsome supaya anda boleh menjualnya dan menggunakan wang itu sebagai modal untuk pembelian kereta keluarga di masa hadapan.

Selain itu, anda juga boleh menggunakan ciri kalkulator pinjaman yang terdapat di halaman penyenaraian kereta Carsome untuk mencari kereta keluarga yang sesuai dengan bajet bayaran bulanan anda.

Penggunaan Kerusi Keselamatan untuk Kanak-kanak

Apabila membeli kereta, orang ramai beranggapan bahawa kerusi keselamatan kanak-kanak boleh digunakan mengikut kapasiti tempat duduk penumpang di dalam kereta, tetapi ini tidak selalunya benar. Walaupun terdapat selak khas untuk menyangkuk kerusi keselamatan kanak-kanak di tempat duduk, tetapi tidak semua tempat duduk dalam kereta memilikinya.

autos, bm, cars, belanjawan bijak: membeli kereta keluarga pertama anda

Sangat penting bagi anda untuk memeriksa selak kerusi keselamatan kanak-kanak dengan betul, terutama sekali jika anda merancang untuk menambah lebih ramai anak kecil di masa hadapan. 

Selain daripada selak, kesesuaian kerusi keselamatan kanak-kanak juga merupakan faktor penting untuk diambil kira semasa membeli kereta keluarga. Apabila anak anda membesar, kerusi keselamatan yang digunakan juga menjadi lebih besar dan kedudukannya juga akan berubah mengikut kesesuaian.

Periksa terlebih dahulu jika ruang yang ada mencukupi untuk anda memuatkan semua kerusi keselamatan kanak-kanak yang akan anda gunakan pada masa hadapan.

Ruangan Kargo

Satu lagi faktor penting semasa anda membeli kereta keluarga adalah ruangan kargo. Dengan adanya bayi atau kanak-kanak, terdapat banyak barangan tambahan yang perlu dibawa dalam perjalanan untuk memastikan si kecil selesa dan selamat. Ini termasuk barangan seperti kereta sorong, beg lampin dan barangan bayi, mainan, katil mudah alih dan banyak lagi.

autos, bm, cars, belanjawan bijak: membeli kereta keluarga pertama anda

Mencari kereta yang boleh memuatkan barangan tersebut dalam perjalanan adalah sangat penting. Sebaik-baiknya, dapatkan kereta keluarga dengan ruang but sekurang-kurangnya 400 liter. Lebih besar ruang yang anda boleh dapat, lebih bagus.

Memiliki tempat duduk boleh dilipat boleh dijadikan satu kelebihan bagi kereta keluarga yang akan anda beli. Ia boleh menggandakan ruang kargo anda dengan mudah apabila diperlukan.

Tambahan pula, ruangan simpanan kecil mungkin kelihatan seperti tidak penting, tetapi ia mungkin dapat memainkan peranan tambahan sebagai tempat penyimpanan barangan kecil dengan cepat.

Sebagai contoh, pemegang cawan boleh berfungsi sebagai pemegang botol susu semasa kecemasan, ruang bawah tempat duduk pula boleh dijadikan tempat menyimpan kasut atau mainan tambahan bagi anak-anak anda semasa dalam perjalanan.

Keselesaan untuk Si Kecil

Keselesaan adalah satu kemestian apabila membeli kereta keluarga. Kanak-kanak yang selesa dalam perjalanan jauh akan berkelakuan dengan baik dan anda juga dapat mengelak dari sakit kepala akibat dari melayan jeritan dan kerenah anak-anak.

Titik keselesaan utama yang perlu diberi perhatian dalam pencarian kereta keluarga anda adalah fungsi kawalan iklim yang menyeluruh. Kalau dulu anda mesti kepanasan apabila duduk beramai-ramai di dalam van sekolah bersama rakan-rakan anda, kini fungsi kawalan iklim telah mengubah semua itu.

Dengan keupayaan kawalan iklim yang menyeluruh, anda dapat memastikan setiap inci kereta keluarga yang besar dapat kekal sejuk dan selesa. Dengan cara ini, semua orang di dalam kereta dapat merasa angin sejuk dari penghawa dingin tanpa perlu berebut.

Satu lagi perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah tempat duduk kulit. Apabila membawa kanak-kanak di dalam kereta, kemungkinan untuk mereka menumpahkan sesuatu dan mengotorkan kerusi kereta adalah sangat tinggi.

Dengan kerusi kulit, pembersihan akan menjadi lebih mudah dan anda juga tidak perlu risau tentang kesan kotoran yang akan ditinggalkan oleh anak-anak anda apabila mereka sedang bermain.

Ciri-ciri Keselamatan

Apabila membeli kereta keluarga, adalah sangat penting untuk mempertimbangkan ciri-ciri keselamatan yang dilengkapi untuk memastikan kereta itu sesuai untuk pemanduan harian anda serta perjalanan balik kampung bersama keluarga anda.

Kebanyakan kereta moden dilengkapi dengan teknologi keselamatan yang dipertingkatkan untuk menjadikan pemanduan lebih selamat, jadi sekarang merupakan masa yang paling sesuai untuk membeli sebuah kereta keluarga.

autos, bm, cars, belanjawan bijak: membeli kereta keluarga pertama anda

Beberapa ciri keselamatan yang boleh anda perhatikan termasuklah kunci keselamatan kanak-kanak di bahagian pintu, beg udara (lebih banyak, lebih bagus), kamera pandang belakang, kawalan jelajah adaptif, sistem amaran titik buta dan seumpamanya.

Selain itu, anda juga boleh menyemak penilaian keselamatan kereta yang bakal anda beli di laman web ASEAN NCAP di sini. Ini membolehkan anda memastikan bahawa kereta yang anda akan beli mempunyai piawaian keselamatan yang sesuai untuk memastikan anda dan keluarga anda selamat di jalan raya.

Artikel berkaitan: Tip Pembelian Kereta untuk Keluarga dan Ciri Keselamatan Yang Perlu Dipertimbangkan

Carsome Je Lah untuk Ketenangan Fikiran

Jika anda sudah bersedia untuk mendapatkan kereta keluarga terpakai sebagai keretakeluarga pertama anda, Carsome sedia membantu. Dengan pilihan terbesar kereta terpakai berkualiti yang kami ada, mencari kereta yang sesuai untuk keluarga anda pasti lebih mudah.

Selain itu, jika anda mendapatkan kereta Carsome Certified, anda dijamin akan mendapat kereta yang dilengkapi dengan Carsome Promise kami.

Inilah janji kami kepada anda.

  • Jaminan pulangan wang 5 hari: Jika anda berubah fikiran mengenai kereta terpakai yang anda beli dari Carsome, pulangkan sahaja kereta kepada kami untuk mendapatkan semula bayaran penuh anda dalam masa lima hari, tanpa sebarang soalan!
  • Pemeriksaan profesional: Semua kereta Carsome telah lulus pemeriksaan 175 titik yang teliti untuk memastikan ia bebas dari kemalangan serta kerosakan rangka, kebakaran, dan banjir.
  • Waranti 1 tahun: Perjalanan kami dengan anda tidak terhenti selepas pembelian kereta. Kami akan memberi jaminan lanjutan untuk memastikan kenderaan anda dilindungi pada tahun pertama pembelian.
  • Harga tetap: Harga yang anda lihat merupakan harga sebenar kereta dan itulah harga yang anda perlu bayar, tanpa sebarang kos tersembunyi. Kami mengamalkan ketelusan penuh dalam urusniaga kami agar anda mengetahui dengan tepat apa yang anda dapat.

Kami berharap kami telah membantu anda membuat pilihan yang tepat dalam usaha anda membeli kereta keluarga buat pertama kali. Jangan lupa dapatkan penjimatan tambahan untuk pembelian anda dengan melihat promosi bulanan kami.

Artikel berkaitan: Belanjawan Bijak: Membeli Kereta Untuk Remaja

Keyword: Belanjawan Bijak: Membeli Kereta Keluarga Pertama Anda

CAR'S NEWS RELATED

The Sound Of This ’65 Mustang Hitting A Trailer Will Hurt Your Soul!

Loading a car on a trailer should not be this difficult, but if you do not do it with care, sometimes things backfire like this. This gentleman has just bought an amazing show-quality vehicle in California and it looks like an amazing built. Normally he does not decide to ...

View more: The Sound Of This ’65 Mustang Hitting A Trailer Will Hurt Your Soul!

2023 Kia Sportage, Toyota BZ4X headlines this week's new car reviews

The 2023 model year ramps up with Toyota’s first dedicated electric vehicle and Kia’s first hybrid iteration of its bestselling Kia Sportage. Here’s what else moved us this week.  The Sportage sizes up for 2023, with sharper, more futuristic styling, a hybrid model, and new rugged X-Pro trims. It ...

View more: 2023 Kia Sportage, Toyota BZ4X headlines this week's new car reviews

This 2022 Kia SUV Comes In Dead Last in Rankings

The 2022 Kia Sorento is one of Kia’s popular SUVs. It’s a three-row midsize SUV with plenty of room and a stylish exterior. Yet things with the Kia Sorento are not all great. Consumer Reports reviews of the 2022 Kia Sorento have it in last place of all midsize three-row ...

View more: This 2022 Kia SUV Comes In Dead Last in Rankings

Spain: Plug-In Car Sales Maintain 10% Share

The Tesla Model 3 appears to be the most popular BEV model in early 2022. New passenger car registrations in Spain decreased in April by 14% year-over-year 70,393, after a 31% decrease in March, resulting in 61,225 sold that month. A similar situation is noted also in other European markets ...

View more: Spain: Plug-In Car Sales Maintain 10% Share

Florida Man WaterskiIs Barefoot Behind a Formula One Car on Its Way to the Miami Grand Prix

The team at Red Bull Racing sure has fun in their Formula One cars for the “Road Trips” video series. Episodes range from Max Verstappen ice racing on spiked tires to Daniel Ricciardo blasting across the USA at top speed. For the first-ever Miami Grand Prix, Red Bull driver Sergio ...

View more: Florida Man WaterskiIs Barefoot Behind a Formula One Car on Its Way to the Miami Grand Prix

Hot Tires Alert: The Jeep Wrangler 392 Is Getting a Burnout Mode

Some people like to make an entrance, but with the Jeep Wrangler Rubicon 392, you can create one heck of an exit. Word on the street is that the 2022 Jeep Wrangler 392 and the Ram 1500 TRX could be getting a 4LO burnout mode.  The Jeep Wrangler 392 gets ...

View more: Hot Tires Alert: The Jeep Wrangler 392 Is Getting a Burnout Mode

Happy Mother's Day: One Thing Is For Sure, Elon Musk Loves His Mom

Musk told reporters at the recent Met Gala that he only attended because his mom wanted to go, so, of course, he took her. This article comes to us courtesy of EVANNEX, which makes and sells aftermarket Tesla accessories. The opinions expressed therein are not necessarily our own at InsideEVs, nor ...

View more: Happy Mother's Day: One Thing Is For Sure, Elon Musk Loves His Mom

Tata Nexon EV Ready To Launch On May 11

Tata Motors is all set to announce the long-range Nexon EV prices on May 11, 2022. According to sources, the long-range Nexon EV will get a 30 percent larger battery than the current model and will have a claimed range of around 400km. It will also have some new ...

View more: Tata Nexon EV Ready To Launch On May 11

Peugeot Sport’s 9X8 hypercar won’t be in Le Mans race, to debut later in 2022 WEC season

Only 1 Dodge Model Is Recommended by Consumer Reports

Do You Need an OBD2 Scanner?

Tesla Model 3 Performance Puts Up A Great Fight Against Lamborghini Urus

Why ‘really tough’ Miami strategy will have F1 teams thinking

Howell Is Elite At Rocket Raceway Park

2022 Maruti Suzuki XL6 with a wide-body kit: What it’ll look like

Rosario Highlights NOW600 Winners At Port City

Cummins Wins POWRi At Macon Speedway

Anderson Wins Again In Salt Lake City; Craig 250SX Champion

Laney Wins, Claims California Clash Title

Twitter to have “extreme” work ethic expectations for its employees, says Musk

OTHER CAR NEWS

; Top List in the World https://www.pinterest.com/newstopcar/pins/
Top Best Sushi Restaurants in SeoulTop Best Caribbean HoneymoonsTop Most Beautiful Islands in PeruTop Best Outdoor Grill BrandsTop Best Global Seafood RestaurantsTop Foods to Boost Your Immune SystemTop Best Foods to Fight HemorrhoidsTop Foods That Pack More Potassium Than a BananaTop Best Healthy Foods to Gain Weight FastTop Best Cosmetic Brands in the U.STop Best Destinations for Food Lovers in EuropeTop Best Foods High in Vitamin ATop Best Foods to Lower Your Blood SugarTop Best Things to Do in LouisianaTop Best Cities to Visit in New YorkTop Best Makeup Addresses In PennsylvaniaTop Reasons to Visit NorwayTop Most Beautiful Islands In The WorldTop Best Law Universities in the WorldTop Richest Sportsmen In The WorldTop Biggest Aquariums In The WorldTop Best Peruvian Restaurants In MiamiTop Best Road Trips From MiamiTop Best Places to Visit in MarylandTop Best Places to Visit in North CarolinaTop Best Electric Cars For KidsTop Best Swedish Brands in The USTop Best Skincare Brands in AmericaTop Best American Lipstick BrandsTop Michelin-starred Restaurants in MiamiTop Best Secluded Getaways From MiamiTop Best Things To Do On A Rainy Day In MiamiTop Most Instagrammable Places In MiamiTop Interesting Facts about FlorenceTop Facts About The First Roman Emperor - AugustusTop Best Japanese FoodsTop Most Beautiful Historical Sites in IsraelTop Best Places To Visit In Holy SeeTop Best Hawaiian IslandsTop Reasons to Visit PortugalTop Best Hotels In L.A. With Free Wi-FiTop Best Scenic Drives in MiamiTop Best Vegan Restaurants in BerlinTop Most Interesting Attractions In WalesTop Health Benefits of a Vegan DietTop Best Thai Restaurant in Las VegasTop Most Beautiful Forests in SwitzerlandTop Best Global Universities in GermanyTop Most Beautiful Lakes in GuyanaTop Best Things To Do in IdahoTop Things to Know Before Traveling to North MacedoniaTop Best German Sunglasses BrandsTop Highest Mountains In FranceTop Biggest Hydroelectric Plants in AmericaTop Best Spa Hotels in NYCTop The World's Scariest BridgeTop Largest Hotels In AmericaTop Most Famous Festivals in JordanTop Best European Restaurants in MunichTop Best Japanese Hiking Boot BrandsTop Best Universities in PolandTop Best Tips for Surfing the Web Safely and AnonymouslyTop Most Valuable Football Clubs in EuropeTop Highest Mountains In ColombiaTop Real-Life Characters of Texas RisingTop Best Beaches in GuatelamaTop Things About DR Congo You Should KnowTop Best Korean Reality & Variety ShowsTop Best RockstarsTop Most Beautiful Waterfalls in GermanyTop Best Fountain Pen Ink BrandsTop Best European Restaurants in ChicagoTop Best Fighter Jets in the WorldTop Best Three-Wheel MotorcyclesTop Most Beautiful Lakes in ManitobaTop Best Dive Sites in VenezuelaTop Best Websites For Art StudentsTop Best Japanese Instant Noodle BrandsTop Best Comedy Manhwa (Webtoons)Top Best Japanese Sunglasses BrandsTop Most Expensive Air Jordan SneakersTop Health Benefits of CucumberTop Famous Universities in SwedenTop Most Popular Films Starring Jo Jung-sukTop Interesting Facts about CougarsTop Best Hospitals for Hip Replacement in the USATop Most Expensive DefendersTop Health Benefits of GooseberriesTop Health Benefits of ParsnipsTop Best Foods and Drinks in LondonTop Health Benefits of Rosehip TeaTop Best Air Fryers for Low-fat CookingTop Most Asked Teacher Interview Questions with AnswersTop Best Shopping Malls in ZurichTop The Most Beautiful Botanical Gardens In L.A.Top Best Mexican Restaurants in Miami for Carb-loading rightTop Best Energy Companies in GermanyTop Best Garage HeatersTop Largest Banks in IrelandTop Leading Provider - Audit and Assurance In The USTop Best Jewelry Brands in IndiaTop Prettiest Streets in the UKTop Best Lakes to Visit in TunisiaTop Highest Mountains in Israel