Masa yang anda takutkan sebagai ibu bapa kini sudah tiba. Selepas berjaya lulus ujian memandu pada umur 17 tahun, anak anda sekarang boleh memandu secara sah di atas jalan raya di Malaysia. 

Sementara mereka tidak sabar untuk mendapatkan kenderaan peribadi mereka sendiri, anda pula pening memikirkan cara untuk memberi mereka sebuah kereta yang boleh berfungsi dengan baik, selamat, dan mampu milik.

Jangan risau, panduan ini akan membantu anda bersedia menghadapi situasi tersebut supaya anda dan anak anda dapat memilih kereta terbaik untuk kegunaan harian mereka!

Beli Kereta Baru atau Kereta Terpakai?

“Adakah saya perlu membeli kereta baru atau kereta terpakai?” Inilah soalan pertama yang akan ditanyakan oleh sesiapa sahaja yang ingin membeli kereta untuk anak remaja mereka. Jangan risau, kami ada beberapa tip untuk membantu anda membuat pilihan.

1. Bajet

Tetapkan bajet dahulu sebelum fikir nak beli kereta apa. Apabila anda sudah ada bajet, lebih mudah untuk memutuskan kereta apa yang boleh dibeli nanti. 

Selain itu, bajet akan membantu anda menetapkan wang pendahuluan untuk kereta yang akan dibeli dan juga membantu anda menganggarkan bayaran ansuran bulanan mengikut kemampuan perbelanjaan anda.

all articles, autos, cars, belanjawan bijak: membeli kereta untuk remaja

Mudah saja kalau anda mahu tetapkan bajet untuk pembelian kereta. Berikut merupakan beberapa panduan yang boleh anda gunakan:

  • Bayaran pendahuluan: Apabila membeli kereta terpakai, bayaran pendahuluan yang tinggi dapat mengurangkan bayaran ansuran bulanan anda. Sediakan sekurang-kurangnya 20 peratus bayaran pendahuluan untuk penjimatan maksimum.
  • Hadkan perbelanjaan bulanan kereta anda: Selepas menolak bayaran hutang yang merangkumi bayaran bulanan kereta, anda seharusnya dapat hidup dengan selesa dan memenuhi keperluan gaya hidup anda. Kaedah anggaran 50/30/20 adalah peraturan yang sangat baik untuk diikuti di mana anda boleh tetapkan 50 peratus dari gaji untuk keperluan anda (termasuk bayaran kereta, utiliti, dan pinjaman), sementara 30 peratus boleh dibelanjakan untuk keinginan anda (membeli-belah, makan) dan 20 peratus lagi merupakan simpanan anda.
  • Pendekkan jangka masa pinjaman anda: Mengambil tempoh pinjaman selama sembilan tahun mungkin kelihatan berpatutan, tetapi sebenarnya anda akan membayar cengkeram yang sangat tinggi! Adalah lebih baik untuk mengambil tempoh pinjaman yang lebih pendek seperti lima atau tujuh tahun jika bajet anda mengizinkannya.

2. Pembiayaan

Bila dah ada bajet, bolehlah fikir tentang pembiayaan pula. Sebelum bercakap lebih lanjut tentang pembiayaan, anda harus berbincang dengan anak anda terlebih dahulu agar mereka sedar akan tanggungjawab kewangan yang bakal mereka galas kelak.

Untuk panduan pembiayaan, mari kita lihat pilihan pembiayaan untuk dua model yang serupa iaitu – Proton Saga 1.3L Premium AT yang baru dan Proton Saga Premium 1.3L 2020 terpakai dari Carsome.

Katakanlah anda mempunyai wang sebanyak RM10,000 yang boleh digunakan untuk bayaran pendahuluan dan anggaran dalam RM500 untuk bayaran bulanan dalam bajet anda.

Harga Proton Saga baru ialah RM39,800.00. Dengan bayaran pendahuluan RM10,000 dan pinjaman selama lima tahun dengan kadar faedah 3.5 peratus, anda perlu membayar ansuran bulanan sebanyak RM583.58, seperti dalam pengiraan di sini.

Manakala harga bagi Proton Saga terpakai dari Carsome pula ialah serendah RM35,200. Dengan bayaran pendahuluan RM9,973 dan pinjaman lima tahun, anda cuma perlu membayar RM494 sahaja untuk bayaran ansuran bulanan.

all articles, autos, cars, belanjawan bijak: membeli kereta untuk remaja

Bandingkan RM583.58 dengan RM494, anda akan membayar 15 peratus lebih rendah untuk ansuran bulanan dengan kereta terpakai! Ini merupakan jumlah yang mampu milik bagi anda dan juga anak remaja anda yang akan bekerja di masa hadapan, jika mereka mengambil alih tanggungjawab pembayaran.

3. Penyelenggaraan

Selesai dengan pembiayaan, aspek seterusnya yang perlu anda pertimbangkan adalah penyelenggaraan.

all articles, autos, cars, belanjawan bijak: membeli kereta untuk remaja

Jika anda memilih untuk membeli kereta baru, anda akan dinasihatkan untuk menyelenggara kereta tersebut di pusat servis yang sah untuk menjaga jaminan waranti kereta.

Ini akan membuat pilihan penyelenggaraan anda menjadi terhad dan kos penyelenggaraan juga mungkin akan menjadi sedikit mahal terutamanya jika tempoh waranti anda sudah tamat.

Sementara itu, jika anda memilih kereta terpakai, anda bebas untuk menghantar kereta ke bengkel pilihan anda untuk penyelenggaraan. Kalau anda ada bengkel yang dipercayai, bersesuaian dengan bajet bulanan kereta dan berhampiran dengan kawasan kediaman anda, ini lebih baik!

Anda juga tidak perlu risau untuk mendapatkan khidmat pusat servis yang sah jika kereta anda tiba-tiba rosak. Guna sahaja aplikasi mudah alih di telefon anda seperti Pomen dan anda boleh mendapatkan servis professional untuk membaiki kereta anda pada bila-bila masa anda perlu!

Artikel Berkaitan: Kereta Rosak? Kos Alat Ganti atau Spare Part Kereta yang Perlu Anda Tahu

4. Keselamatan

Keselamatan sudah pasti akan menjadi faktor yang akan diutamakan oleh ibu bapa apabila membeli kereta untuk anak mereka. Kereta baru kini dilengkapi dengan pelbagai jenis sistem keselamatan untuk memastikan kesejahteraan pemandu dan penumpang, tetapi pada harga yang lebih tinggi.

Sebagai contoh, lihat sahaja kereta Proton Saga 1.3L Premium AT yang baru. Dengan harga RM39,800.00, ia dilengkapi beg udara SRS berkembar depan, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dengan Pengedaran Brek Elektronik (EBD), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dengan Sistem Kawalan Daya Tarik, Bantuan Brek, Bantuan Tahan Bukit, Parking Sensor Depan dan Belakang, serta kamera pandang belakang, dan semuanya dilindungi oleh waranti Proton kerana ia kereta baru.

Bandingkan pula dengan Proton Saga Premium 1.3L 2020 terpakai, kereta sama yang dilengkapi dengan spesifikasi keselamatan yang sama, berharga cuma RM35,200 di Carsome. Anda boleh dapat penjimatan lebih dari RM4,000 dan Carsome juga memberikan jaminan waranti satu tahun jika anda membeli kereta Carsome Certified.

Beli Dengan Pengedar Kereta atau Dalam Talian?

Setelah memutuskan untuk membeli kereta pilihan untuk anak anda, kini anda perlu memilih tempat untuk berurus niaga.

Pengedar Kereta

Sekiranya anda memilih untuk membeli kereta baru, anda pasti akan mencari pengedar kereta berdekatan untuk berurus niaga. Tempatnya selesa dan mereka juga ada penasihat jualan untuk membantu anda. 

Tetapi bagaimana jika anda tidak dapat menemui pusat pengedar yang boleh memenuhi kehendak anda? Anda akan menjadi kurang selesa untuk meneruskan urus niaga dan jika mereka tidak mempunyai stok kereta yang anda mahu, anda mungkin perlu menunggu sehingga beberapa bulan atau setahun untuk mendapatkannya.

Anda juga perlu menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk mencari pusat pengedaran yang mampu memuaskan kehendak anda. Mana ada remaja yang mahu habiskan masa mereka mencari pusat pengedaran kereta seharian.

Lagipun kita juga dalam keadaan pandemik sekarang, tak elok sekiranya kita bergerak secara berlebihan.

Beli Dalam Talian

Dahulu, pembelian kereta dalam talian merupakan angan-angan sahaja. Kini tidak lagi! Platform membeli kereta terpakai dalam talian seperti Carsome menawarkan penyelesaian yang mudah dan dipercayai untuk mencari dan membeli kereta terpakai idaman anda.

Anda boleh membuat tempahan untuk sesi pandu uji (kami juga menyediakan khidmat pandu uji di rumah) dengan menghantar maklumat anda dan Konsultan Carsome kami akan menghubungi anda untuk menetapkan satu sesi.

Dengan hanya beberapa klik, anda boleh dapatkan kereta terpakai yang anda inginkan dalam keselesaan rumah anda, tanpa meninggalkan katil anda pun.

Selain itu, pembelian kereta secara dalam talian juga lebih mudah kerana Carsome menyokong pelbagai kaedah pembayaran.

Artikel Berkaitan: Kaedah Pembayaran Beli Kereta Terpakai di Malaysia

Namun, masalah utama dalam pembelian kereta secara dalam talian adalah anda risau tidak dapat memeriksa dan berinteraksi secara fizikal dengan kereta yang anda pilih. Jangan risau, kerana Carsome menyediakan laporan pemeriksaan terperinci dengan gambar yang jelas (ada yang datang dengan pandangan 360 darjah!) untuk setiap kereta terpakai jualan mereka.

Sangat telus dan sangat mudah berurusan dengan Carsome!

Keputusan di Tangan Anda

Kami harap panduan ini dapat membantu anda dalam membuat keputusan yang tepat ketika membeli kereta untuk anak lelaki atau anak perempuan anda. Memiliki kereta adalah tanggungjawab besar dalam kehidupan seorang remaja.

Sebagai ibu bapa, adalah penting bagi anda untuk berbincang dengan anak anda terlebih dahulu, sebelum memberi mereka kereta untuk memastikan mereka bersedia untuk menerima tanggungjawab tersebut.

Setelah mereka memahami hakikat memiliki kereta, mereka dapat mempersiapkan diri secara mental dan fizikal untuk menjadi pemilik kereta yang bertanggungjawab dan anda juga tidak perlu bimbang di masa hadapan.

Carsome Je Lah!

Kalau anda memutuskan untuk membeli kereta terpakai untuk anak anda, Carsome je lah! Dengan inventori yang luas, mencari kereta terpakai berkualiti tinggi yang memenuhi kehendak anda dan anak anda sangat mudah di Carsome. Selain itu, jika anda membeli kereta Carsome Certified, anda akan mendapat kereta yang dijamin dengan Carsome Promise untuk ketenangan fikiran anda.

Ini adalah Carsome Promise kami kepada anda:

  • Pemeriksaan profesional: Semua kereta Carsome Certified telah lulus pemeriksaan yang merangkumi 175 titik untuk memastikan ia bebas daripada kerosakan besar yang melibatkan kemalangan, kerosakan rangka, kebakaran dan banjir. 
  • Jaminan wang dikembalikan dalam masa lima hari: Sekiranya anda membeli kereta terpakai dari Carsome dan anda tidak menyukainya, anda boleh mengembalikannya kepada kami dalam masa lima hari untuk mendapatkan bayaran penuh kembali. Tanpa sebarang soalan! 
  • Jaminan Satu Tahun: Pembelian kereta terpakai dengan Carsome disertai dengan ketenangan fikiran untuk masa hadapan. Sebab itu kami memberikan anda jaminan perlindungan untuk tahun pertama. 
  • Harga yang tetap: Harga yang anda lihat pada senarai di laman web kami ialah harga penuh sebenar tanpa sebarang yuran yang tersembunyi. Itulah harga yang anda perlu bayar!

Kami berharap kami dapat membantu anda membuat pilihan yang tepat dalam membeli kereta untuk anak anda. Anda juga boleh menyemak promosi bulanan kami untuk penjimatan yang lebih banyak.

Artikel Berkaitan: Panduan Lengkap Jual Beli Kereta Terpakai di Malaysia

Keyword: Belanjawan Bijak: Membeli Kereta Untuk Remaja

CAR'S NEWS RELATED

Would You Pay RM6 for a Liter of RON95? Malaysia’s Petrol Subsidy Explained

Currently, oil prices are at a five-year high as a result of geopolitical tensions. This has translated into rising fuel prices at the pump around the world. In case you’re wondering, our neighbors in Thailand are indeed paying roughly RM6 for a liter of RON95 petrol, or 47.36 baht per ...

View more: Would You Pay RM6 for a Liter of RON95? Malaysia’s Petrol Subsidy Explained

History of Toyota: The Largest Carmaker in the World

Toyota is the largest carmaker in the world, and for good reason. It is known for making affordable, reliable vehicles that can run for years without major issues. And this reputation has helped it secure a strong presence in Malaysia with well-loved models such as the Corolla, Vios, Land Cruiser, ...

View more: History of Toyota: The Largest Carmaker in the World

Run-Flat Tires: A Complete Guide

Run-flat tires are getting more common, but many drivers still don’t understand what they are and how they work. Do they drive the same as regular tires? Can you install them on your car? In this article, we’ll answer these questions and help you determine if you should get run-flat ...

View more: Run-Flat Tires: A Complete Guide

7 Defensive Driving Tips That May Just Save Your Life

Contrary to what many people think, defensive driving is not a specific technique. Rather, it is a state of mind. You, the driver, must always consciously think about minimizing the risks of the road every time you get behind the wheel. Defensive driving is closely related to safe driving. A ...

View more: 7 Defensive Driving Tips That May Just Save Your Life

Bahaya Membeli Kereta Tenggelam Banjir

Bagi mereka yang kurang berpengalaman, tanda-tanda kerosakan banjir pada kereta mungkin agak sukar untuk dilihat dengan mata kasar. Tetapi, sebuah kereta yang pernah ditenggelami banjir boleh dibelenggu dengan banyak masalah yang mendatangkan risiko kepada pemilik dan bakal pembeli. Sebab itulah pembeli kereta terpakai harus berwaspada dengan tawaran yang tidak masuk ...

View more: Bahaya Membeli Kereta Tenggelam Banjir

What is It Like Working as a Woman in the Car Industry? Stories from Women Carsomers

The car industry is commonly perceived as male-dominated. Think of car mechanics, car dealers, even the technicians that carry out vehicle inspections – you would automatically picture a man. Yet half of all licensed drivers on the road in Malaysia are female. As gender equality is increasingly becoming a norm, ...

View more: What is It Like Working as a Woman in the Car Industry? Stories from Women Carsomers

Chinese New Year: Carsomer Stories That Celebrate Prosperity, Love, and Sacrifice

Love is truly the greatest prosperity. Without love, we would not be who we are today, pursue our dreams, and reach our goals.  This is why this Carsome New Year, we are celebrating our loved ones who have sacrificed their dreams, so we can have ours. Here are some stories ...

View more: Chinese New Year: Carsomer Stories That Celebrate Prosperity, Love, and Sacrifice

Car Shock Absorbers: What You Need to Know & Signs They Are Worn Out

Shock absorbers are an important part of your car’s suspension system as it functions to absorb the impact as you drive on uneven surfaces. By properly absorbing the shock and vibration from the road, your car’s shock absorbers and suspension system ensure a comfortable and safe ride for you and ...

View more: Car Shock Absorbers: What You Need to Know & Signs They Are Worn Out

Making It Through the Rain: Car Care & Driving Tips for the Rainy Season

Carsome Certified Lab: Here’s How Carsome Refurbishes Pre-owned Cars to Be as Good as New

Here’s How We Give Quality Carsome Certified Cars

Repaying a Sacrifice: How Carsome Helped Brandon Repay His Father’s Love

A Sacrifice to Be Together: John and Yoke Leng’s Carsome Story

A Closer Look At The Toyota C-HR! (Gallery)

Flux Aims To Redefine Car Ownership

Most Bought Used Luxury Cars in 2019

5 Reasons Why BMW’s 740Le Delivers Electrified Driving Luxury

5 Reasons Why The Volvo S60 T6 Stands Out From The Rest

Best Used Hatchbacks Cars in Malaysia

Malaysian Car Launches in 2020

OTHER CAR NEWS

; Top List in the World https://www.pinterest.com/newstopcar/pins/
Top Best Sushi Restaurants in SeoulTop Best Caribbean HoneymoonsTop Most Beautiful Islands in PeruTop Best Outdoor Grill BrandsTop Best Global Seafood RestaurantsTop Foods to Boost Your Immune SystemTop Best Foods to Fight HemorrhoidsTop Foods That Pack More Potassium Than a BananaTop Best Healthy Foods to Gain Weight FastTop Best Cosmetic Brands in the U.STop Best Destinations for Food Lovers in EuropeTop Best Foods High in Vitamin ATop Best Foods to Lower Your Blood SugarTop Best Things to Do in LouisianaTop Best Cities to Visit in New YorkTop Best Makeup Addresses In PennsylvaniaTop Reasons to Visit NorwayTop Most Beautiful Islands In The WorldTop Best Law Universities in the WorldTop Richest Sportsmen In The WorldTop Biggest Aquariums In The WorldTop Best Peruvian Restaurants In MiamiTop Best Road Trips From MiamiTop Best Places to Visit in MarylandTop Best Places to Visit in North CarolinaTop Best Electric Cars For KidsTop Best Swedish Brands in The USTop Best Skincare Brands in AmericaTop Best American Lipstick BrandsTop Michelin-starred Restaurants in MiamiTop Best Secluded Getaways From MiamiTop Best Things To Do On A Rainy Day In MiamiTop Most Instagrammable Places In MiamiTop Interesting Facts about FlorenceTop Facts About The First Roman Emperor - AugustusTop Best Japanese FoodsTop Most Beautiful Historical Sites in IsraelTop Best Places To Visit In Holy SeeTop Best Hawaiian IslandsTop Reasons to Visit PortugalTop Best Hotels In L.A. With Free Wi-FiTop Best Scenic Drives in MiamiTop Best Vegan Restaurants in BerlinTop Most Interesting Attractions In WalesTop Health Benefits of a Vegan DietTop Best Thai Restaurant in Las VegasTop Most Beautiful Forests in SwitzerlandTop Best Global Universities in GermanyTop Most Beautiful Lakes in GuyanaTop Best Things To Do in IdahoTop Things to Know Before Traveling to North MacedoniaTop Best German Sunglasses BrandsTop Highest Mountains In FranceTop Biggest Hydroelectric Plants in AmericaTop Best Spa Hotels in NYCTop The World's Scariest BridgeTop Largest Hotels In AmericaTop Most Famous Festivals in JordanTop Best European Restaurants in MunichTop Best Japanese Hiking Boot BrandsTop Best Universities in PolandTop Best Tips for Surfing the Web Safely and AnonymouslyTop Most Valuable Football Clubs in EuropeTop Highest Mountains In ColombiaTop Real-Life Characters of Texas RisingTop Best Beaches in GuatelamaTop Things About DR Congo You Should KnowTop Best Korean Reality & Variety ShowsTop Best RockstarsTop Most Beautiful Waterfalls in GermanyTop Best Fountain Pen Ink BrandsTop Best European Restaurants in ChicagoTop Best Fighter Jets in the WorldTop Best Three-Wheel MotorcyclesTop Most Beautiful Lakes in ManitobaTop Best Dive Sites in VenezuelaTop Best Websites For Art StudentsTop Best Japanese Instant Noodle BrandsTop Best Comedy Manhwa (Webtoons)Top Best Japanese Sunglasses BrandsTop Most Expensive Air Jordan SneakersTop Health Benefits of CucumberTop Famous Universities in SwedenTop Most Popular Films Starring Jo Jung-sukTop Interesting Facts about CougarsTop Best Hospitals for Hip Replacement in the USATop Most Expensive DefendersTop Health Benefits of GooseberriesTop Health Benefits of ParsnipsTop Best Foods and Drinks in LondonTop Health Benefits of Rosehip TeaTop Best Air Fryers for Low-fat CookingTop Most Asked Teacher Interview Questions with AnswersTop Best Shopping Malls in ZurichTop The Most Beautiful Botanical Gardens In L.A.Top Best Mexican Restaurants in Miami for Carb-loading rightTop Best Energy Companies in GermanyTop Best Garage HeatersTop Largest Banks in IrelandTop Leading Provider - Audit and Assurance In The USTop Best Jewelry Brands in IndiaTop Prettiest Streets in the UKTop Best Lakes to Visit in TunisiaTop Highest Mountains in Israel